Az akupunktúra –kínai nevén Tschen Zsiu- a tűszúrásos gyógymódnak nyugaton elfogadott neve. A fogalom bizonyos heterogenitást takar, idetartozik a hagyományos kínai tűszúrásos gyógymód, továbbá a lézerakupunktúra, az akupunktúrás pontok injekciós kezelése, az elektroakupunktúra és a transzkután elektrostimuláció. Modern akupunktúra alatt azt a megoldást értjük, amely a modern orvostudomány magas szintű diagnosztikus elveire épül, a terápiában viszont az eredeti tűszúrásos módszert alkalmazza. Az akupunktúra a mélyebb összefüggések, a lényeg keresésére, egy elmélyültebb orvosi gondolkodásra késztet.

Akupunktúra – mikor alkalmazzuk?

Az akupunktúra interdiszciplináris, éppúgy része lehet a neurológiának, a belgyógyászatnak, reumatológiának, mint a fül-orr-gégészetnek vagy a szemészetnek.   Egyes esetekben az akupunktúra az egyedüli, fő terápia, máskor a hatás javítása érdekében gyógyszert is adunk, és van amikor az akupunktúra szolgál kiegészítésként egyéb eljárások mellett.  Nyugaton az akupunktúra legpregnánsabb eredményeit mégis a fájdalomterápiában érte el. Segítségével csökkenthető a krónikus fájdalom, különösen, ha lágylézer kezeléssel egészítjük ki look at this now. Eredményesen alkalmazható különböző izületi- és mozgásszervi panaszok, derékfájás esetén.  Gyakorló neurológusként naponta találkozom a fejfájás problémájával. Migrénes rohamok esetén sokszor a rohamokat megelőző gyógyszer mellékhatásai miatt inkább akupunktúrás kezeléshez folyamodunk.  Régóta ismert az akupunktúra jótékony hatása a különböző gyulladásos kórképek (melléküreg gyulladás) kezelésében is.

A napjainkban egyre jobban terjedő allergiás megbetegedések terápiájában is fontos szerepet kapott. Az allergiás időszak megkezdése előtt télen, majd tavasszal 3-3 alkalommal végzett kezeléssel megelőzhetőek, vagy jelentősen csökkenthetőek a panaszok. A tünetek megjelenésekor pedig azok intenzitását befolyásolhatjuk. Eredményes alkalmazható a módszer a különböző pszichoszomatikus zavarok –szorongás, idegesség- kezelésében is.  Az akupunktúrás kezelés segítséget jelenthet a dohányzásról való leszokásban, ill. a fogyókúrában is. A kezelés minden káros mellékhatástól mentes. Segítségével könnyebben betartható a zsírszegény, alacsony szénhidrát tartalmú étrend. Ezekben az esetekben azonban a rendszeres fizikai aktivitás és elsősorban a kitartás és önfegyelem nélkülözhetetlen.

Mikor hasznos az akupunktúra?

Az akupunktúra a krónikus fájdalom, derékfájás, ízületi fájdalom, fejfájás, migrén kezelésében eredményesen alkalmazható.

Akupunktúrás kezeléseket az alábbi panaszok esetén ajánljuk

Fejfájás, migrén

Derékfájás (lumbágó)

Izomfájdalmak, fibromialgia