Az akupunktúra –kínai nevén Tschen Zsiu- a tűszúrásos gyógymódnak nyugaton elfogadott neve. A fogalom bizonyos heterogenitást takar, idetartozik a hagyományos kínai tűszúrásos gyógymód, továbbá a lézerakupunktúra, az akupunktúrás pontok injekciós kezelése, az elektroakupunktúra és a transzkután elektrostimuláció. Modern akupunktúra alatt azt a megoldást értjük, amely a modern orvostudomány magas szintű diagnosztikus elveire épül, a terápiában viszont az eredeti tűszúrásos módszert alkalmazza. Az akupunktúra a mélyebb összefüggések, a lényeg keresésére, egy elmélyültebb orvosi gondolkodásra késztet.

Akupunktúra – mikor alkalmazzuk?

Az akupunktúra interdiszciplináris, éppúgy része lehet a neurológiának, a belgyógyászatnak, reumatológiának, mint a fül-orr-gégészetnek vagy a szemészetnek.   Egyes esetekben az akupunktúra az egyedüli, fő terápia, máskor a hatás javítása érdekében gyógyszert is adunk, és van amikor az akupunktúra szolgál kiegészítésként egyéb eljárások mellett.  Nyugaton az akupunktúra legpregnánsabb eredményeit mégis a fájdalomterápiában érte el. Segítségével csökkenthető a krónikus fájdalom, különösen, ha lágylézer kezeléssel egészítjük ki. Eredményesen alkalmazható különböző izületi- és mozgásszervi panaszok, derékfájás esetén.  Gyakorló neurológusként naponta találkozom a fejfájás problémájával. Migrénes rohamok esetén sokszor a rohamokat megelőző gyógyszer mellékhatásai miatt inkább akupunktúrás kezeléshez folyamodunk.  Régóta ismert az akupunktúra jótékony hatása a különböző gyulladásos kórképek (melléküreg gyulladás) kezelésében is.

A napjainkban egyre jobban terjedő allergiás megbetegedések terápiájában is fontos szerepet kapott. Az allergiás időszak megkezdése előtt télen, majd tavasszal 3-3 alkalommal végzett kezeléssel megelőzhetőek, vagy jelentősen csökkenthetőek a panaszok. A tünetek megjelenésekor pedig azok intenzitását befolyásolhatjuk. Eredményes alkalmazható a módszer a különböző pszichoszomatikus zavarok –szorongás, idegesség- kezelésében is.  Az akupunktúrás kezelés segítséget jelenthet a dohányzásról való leszokásban, ill. a fogyókúrában is. A kezelés minden káros mellékhatástól mentes. Segítségével könnyebben betartható a zsírszegény, alacsony szénhidrát tartalmú étrend. Ezekben az esetekben azonban a rendszeres fizikai aktivitás és elsősorban a kitartás és önfegyelem nélkülözhetetlen.

Mikor hasznos az akupunktúra?

Az akupunktúra a krónikus fájdalom, derékfájás, ízületi fájdalom, fejfájás, migrén kezelésében eredményesen alkalmazható.

Akupunktúrás kezeléseket az alábbi panaszok esetén ajánljuk

picture of unhappy redhead woman over white

Fejfájás, migrén

Businessman with lower back ache from sitting with a bad posture in his office chair working on his laptop massaging his back with his hand

Derékfájás (lumbágó)

Fit brunette with neck injury on white background

Izomfájdalmak, fibromialgia

Artistic camera effect creating a vortex from a flower bed

Szédülés

Cropped image of a ballerina in pointes having pain in ankle

Ízületi kopás, gyulladás

Working too much - suffering from a Carpal tunnel syndrome - young man holding his wrist in pain due to prolonged use of keyboard and mouse over white background (color toned image; shallow DOF)

Alagút szindrómák, ujj- és kézzsibbadás

beauty woman on the grey background

Arcideg bénulás

Closeup portrait young woman with sensitive tooth ache crown problem about to cry from pain touching outside mouth with hand isolated grey background. Negative emotion face expression feeling

Arcidegzsába, neuralgia

3d rendered illustration of an arthritic hand

Reumatoid artritisz

a businessman curled up in the floor with his head between his knees

Depresszió, szorongás

fogyókúra_small

Fogyás

Young woman being allergic to wattle pollen, wearing mask.

Allergia, rinitisz