A derékfájás, vagy más néven lumbágó az egyik leggyakoribb panasz

A felnőtt emberek 80 %-ának van élete folyamán derékfájása. A test csontos tengelyét a gerinc képezi, mely feszes ízületekkel összeillesztett csigolyákból áll. A gerinc stabilitása a csigolyák, a csigolyák közötti porckorongok, az ezeket összekötő szalagok és az izmok integritásától függ. Bár a szalagok erősek, néha mégsem képesek ellenállni sem ők, sem pedig a csigolyatest-porckorong komplexum a gerincet érő óriási erőhatásoknak. Az öregedés és a gerincet érő elkerülhetetlen traumák miatt a porckorongokban és a szalagokban degenerativ (elfajulásos) elváltozások keletkeznek. Ezek leggyakrabban a lumbális (ágyéki) szakaszt érintik, derékfájást okozva. Tünetmentes pácienseket vizsgálva az 50. életév környékén az esetek 70%-ában lehet látni hasonló elváltozásokat MR képeken. A gerincbetegség sokféle tünetet okoz: fájdalom, deformitás, mozgáskorlátozottság, merevség, érzészavar, bénulás.

Milyen fajta fájdalmat érezhetünk gerinc betegség esetén?

A tünetek  közül a fájdalom a leggyakoribb, melynek 4 fajtáját különböztetjük meg:

• A lokális fájdalom, az érző idegvégződéseket tartalmazó struktúrák összenyomásból származik. A fájdalom éles vagy tompa, körülírt, intenzitása a gerinc mozgásától, helyzetétől függ.
  • A kivetülő fájdalom, az adott gerincvelői szelvénynek megfelelő dermatómában jelenik meg. A lumbalis gerinc felső szakaszának megbetegedése során az ágyékba, a csípő külső részére, a comb elülső részére vetül. Az alsó lumbalis szakasz megbetegedésekor a comb hátsó oldalába, ill. a far alsó részére vetül. Ez a tipusú fájdalom általában diffuz és mély.
  • A gyöki (radikuláris) fájdalom hasonló a kivetülő fájdalomhoz, de megkülönbözteti ettől nagy intenzitása és lefelé sugárzása. Az érintett ideggyök lefutásának megfelelően észlelhető, jellemzője, hogy a likvornyomás emelkedésekor (köhögés, tüsszentés) fokozódik.
  • A lokális gerincbetegség miatt az izmok reflexesen megfeszülnek, így kivédve az ártalmas mozgást. Ez a krónikus izom összehúzódás fájdalmat okoz, mely általában tompa, görcsös jellegű.

Mit tegyünk?

Gerinc panaszok esetén mindenképpen javasolt szakembert felkeresni, hogy tisztázzuk, hogy a fájdalom hátterében egyszerű izomgörcs, vagy esetleg komolyabb probléma ( porckorongsérv ) áll-e. A neurológiai fizikális vizsgálatnál keressük az ideggyöki kompresszióra utaló jeleket, kiesési tüneteket (pl. paresis), mert ennek megléte a terápia megválasztását alapvetően befolyásolhatja.

A derékfájás kezelésénél fontosnak tarjuk a korai mobilizálást. Elengedhetetlen a szakszerű gyógytorna, lehetőleg egyéni torna formájában, mely fontos szerepet játszik az izmok ellazításában, majd a törzs-, ill. a gerincoszlopot tartó izmok megerősítésében.

Az akupunktúra és a lágylézer kezelés segítségével csökkenthetjük a fájdalmat, ellazíthatjuk a feszes, görcsös izomzatot. GUNA bioterápia elősegíti a szövetek felépülését, regenerációját, és gyors fájdalomcsillapító hatása eredményeként megszünteti, enyhíti a mozgáskorlátozottságot. Stabilizálja az ízületeket, így megakadályozza a további károsodásukat.

Természetesen van olyan eset is, amikor idegsebészeti beavatkozásra van szükség.

Általánosságban elmondható, hogy amennyiben derékfájás kapcsán izomgyengeséget, járászavart, vizelet tartási nehezítettséget észlel, haladéktalanul forduljon orvoshoz!