Mi az a Parkinson kór?

A betegség elnevezését egy James Parkinson (1755-1824) nevű londoni orvos után kapta, aki először tett említést a betegségről, reszkető bénulás néven.
A Parkinson-kór ismeretlen eredetű, krónikus, progresszív betegség, mely az ún. extrapiramidális, dopamin ingerületátvivő anyaggal működő agyi területek pusztulásával jár. Amennyiben a károsodás oka ismert (gyulladás, baleset, stroke, valamilyen anyagcsere-betegség) Parkinson-szindrómáról beszélünk.
A betegség tünetei változatosak: görnyedt tartás, csökkent mimikai- és korrigáló mozgás, fokozott izomtónus, szaglászavar, halk, monoton beszéd, apró betűs írás, lassú mozgás, remegés, apróléptű, csoszogó járás, nehezített fordulás, tartási instabilitás, fokozott nyálelválasztás, székrekedés, a mentális funkciók károsodása, hangulatzavar.
Általában a 60 év feletti emberek betegsége, bár az esetek kis százalékában az első tünetek már fiatalon, 30-40 éves kor között megmutatkozhatnak. Férfiaknál valamivel gyakoribb.
A diagnózis felállítása a jellegzetes tünetek alapján, a hasonló tüneteket produkáló egyéb kórképek kizárásával történik. A klinikum mellett fontos szerep jut a képalkotó diagnosztikának is (MR), elsősorban egyéb betegség (stroke, Wilson kór, hidrokefalusz) kizárása céljából.

Hogyan kezeljük a Parkinson kórt?

A Parkinson kór kezelésében számos gyógyszer áll rendelkezésünkre, és az évek folyamán újabb és újabb készítmények kerültek forgalomba. Természetes vannak irányelvek a betegek kezeléséhez, de nincs pontos recept. Minden páciens egyéni beállítást és folyamatos követést igényel.
A gyógyszeres kezelés beállításának alapját a beteg kora, a betegség stádiuma, ill más társbetegségek esetleges jelenléte határozza meg.
Amennyiben a gyógyszeres terápiával már nem biztosítható a megfelelő életminőség, vagy a gyógyszerek mellékhatásai nem tolerálhatóak, műtéti eljárásokat is kidolgoztak a betegek kezelésére.
A műtét elvégzése előtt részletes, pontos kivizsgálás szükséges. Nem minden beteg alkalmas a műtéti kezelésre.
A mély agyi ingerlés, DBS (Deep Brain Stimulation) egy beültetett elektróda segítségével ingerli az agy bizonyos részeit, magvait. Az elektródát egy bőr alatti vezeték segítségével csatlakoztatják az ingerlő készülékhez (“stimulátor”), melyet az áramforrással együtt a beteg mellkasában helyeznek el.
A Parkinson betegek komplex kezelésében természetesen elengedhetetlen a megfelelő szellemi és fizikai aktivitás fenntartása, a speciális gyógytorna végzése, a rendszeres testmozgás. Az izmok merevségének oldásában hasznos lehet a gyengéd masszázs is.