arcfájdalom

Mi okozhat arcfájdalmat?

Az arcfájdalom hátterében számtalan kórkép állhat. Neurológusként leggyakrabban az arcidegzsábával (trigeminus neuralgia) találkozunk. Emellett fül-orr-gégészeti vagy fogászati, esetleg gnatológiai probléma is okozhat arcfájdalmat.

Az Eagle szindróma egy ritka kórkép, azonban érdemes erre is gondolnunk az okok keresése során. A betegséget a halántékcsont vesszőnyúlványának (processus styloideus) megnyúlása, ill. az itt elhelyezkedő kötőszöveti szalag elmeszesedése okozza.

Mikor gondoljunk Eagle szindrómára?

A tünetek általában egyoldaliak, de néha mindkét oldalt érintik. Előfordulhat éles, hasogató arcfájdalom, fájdalom az állkapocsban, a torok hátsó részén, a nyelvgyöknél, a fülben, a nyakban vagy az arcon. Nyelési nehezítettség, a torokban idegentestérzés alakulhat ki. Fájdalmassá válhat rágás, a nyelés, a fej fordítás, kísérheti fülcsengés vagy fülzúgás is.

Előfordulhat, hogy a vesszőnyúlvány a fej elfordításakor a koponya alatt megnyomja az ott futó artériát vagy a vénát, látászavart, esetleg eszméletvesztés, szemfájdalmat okozva.

Hogyan tudjuk igazolni?

Az arcfájdalom okának diagnosztizálása nem mindig egyszerű, az Eagle szindróma esetén általában van CT vizsgálatra szükség az eltérés igazolására.

Mi a megoldás?

A kialakult arcfájdalom megszűntetésére, csökkentésére elsősorban antidepresszáns, ill. antikonvulzív szerek adása, ill. lokális lidocain injekció, ganglion blokád jön szóba.

Természetesen van, amikor műtéti megoldás szükséges. Ilyenkor általában a vesszőnyúlvány megrövidítése történik. A terület megközelítése történhet a szájon keresztül, ill. a nyak felől. Endoszkóp használatával a műtét kevésbé invazív, és a gyógyulás is gyorsabb.

Dr. Garancz Eleonóra

About Dr. Garancz Eleonóra

1992-ben végeztem a budapesti Semmelweis Orvostudományi Egyetem Általános Orvostudományi Karán. 1999-ben szereztem szakorvosi képesítést neurológiából. Gyakorló orvosként számtalan olyan beteggel találkoztam, akiknél a különböző ideggyógyászati és reumatológiai megbetegedések okozta fájdalmat a modern orvostudomány eszközeivel nem sikerült hosszútávon kielégítő módon megszüntetni. Ekkor keltették fel érdeklődésemet az alternatív gyógyászat nyújtotta lehetőségek.